2012. április 28., szombat

Lévai



LÉVAI SÁNDOR - báb és díszlettervező

1930 -ban született Balassagyarmaton. 1954 -ben végzett a Magyar Iparművészeti Főiskola, Színpadtervező szakán. 1954-ben a kecskeméti színház díszlettervezője. majd a győri bábszínházban díszlettervező és bábszínész; 1960-83: a Magyar Televízió báb- és díszlettervezője. Nevéhez fűződnek olyan mai klasszikus mesék díszletei és bábjai mint a Futrinka utca, Csupafül, Rémusz bácsi meséi, Zsebtévé, Süsü, a sárkány
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Shah Gabriella a salgótarjáni Nógrádi Történeti Múzeum művészettörténésze és Shah Timor operatőr - rendező azzal a kéréssel kerestek meg, hogy segítsek LÉVAI SÁNDORRÓL  adatokat gyűjteni. Nógrádi születésű művészekről készítenek portréfilmeket.
Shah Gabriella
Shah Timor
Természetesen örömmel javasoltam kikkel érdemes beszélgetni, honnan induljanak el...
Most jött el az ideje, hogy elkezdjék a forgatást

Abonyi Antal operatőr, számtalan tévé film, tévé játék, bábfilm - köztük a Süsü és a Futrinka utca -  szilveszteri műsor, dokumentumfilm operatőre is csatlakozott hozzánk.
Beszéltünk Lévai munkásságának fázisairól, helyéről a magyar bábművészetben, a hetvenes években virágzó televíziós bábműfajról, a tv és a bábszínház  nevetséges és bosszantó ellentétéről.

 Abonyi arról beszélt, hogy hiába keresett Lévairól stábfotót, werk képet nem talált, nem azért mert nem volt a forgatásokon, hanem mert kerülte a kamerát, a munka utáni összejöveteleken nem vett részt. Magánakvalónak látszott, pedig nagyon tudott lelkesedni és sajnos sok oka volt elkeseredni, hogy mégsem úgy mennek a dolgok, ahogy kell. Utálta a linkséget, szenvedett a hivatal packázásaitól, és minden ellenére hitt az emberekben, hogy megértik nem a pénz, nem a hatalom...

Meséltem Mikes Lajos Sanyi manó könyve c. mesesorozatából készített filmtervről /Bálint Ágnes írta meg/ amibe Lévai beleszerelmesedett. Megépítette a díszletet saját örömére, az egy erdei tisztáson élő furcsa kommuna életformája nagyon vonzotta őt.
Remélem valahol a családi kincsestárban még megvannak ezek a csoda házacskák - a forgatócsoport folytatja a nyomozását hátha rábukkannak.


Sajátos viszonya volt Szabó Attilával /rendező - Süsü, Le, a cipővel, Futrirnka, Fabula.../ akivel állandóan veszekedtek, de a világ legtermészetesebb módján minden újabb munkán közösen dolgoztak. Ordítozás, tépdesés, majd holnapra elkészült az új  terv.

Süsü figurája is nehezen született. A döntő lökést furcsa módon egy radír adta, amikor már a kész könyv birtokában Süsü kinézetéről folyt a törprengés, egyik nap Lévai beállított egy radírral, valami német radír volt, egy kisfiútól orozta el... ez   a kis figura - talán krokodil bébi, lökte ki a holtpontról az addig mindennel elégedetlen stábot. Az egyfejű arányai  kisgyerek arányok, egyharmad fej, kétharmad test - ezért is olyan kedves. Mikor már azt hittük készen van a figura,  a rendező mégsem volt elégedett, valami hiányzott és akkor kerültek a kicsi szárnyak Szabó Attila javaslatára Süsü karjára, ettől még bájosabb lett, igyekvő óvodás. Lévai természetesen elfogadta a rendező ötletét, fejlesztette, alakította. Valódi közös munka folyt.

Abonyi sokat beszélt a sajátos paravánrendszerről, ami a Süsü és már a Futrinka fényképezésénél is újdonságot hozott, filmszerűen lehetett forgatni, Elmesélte, hogy  a talaj puhán kitömött zsákokból állt, így azokat a kamera előtt lehetett húzogatni, emelni, süllyeszteni, kitakarva színész kezét, belógó állványzatot. Elmondta, hogyan varázsoltak sztárfilter és kicsi lámpák segítségével bűvös virágot, hogyan kellett akkor - 1975 - ben  tűzijátékot csinálni és hogyan gyulladt fel minden védő vegyszer ellenére Süsü feje lángfúvás közben.
Szó esett Abonyi egyik csínytevéséról is Miután filmszerűen vették fel a jeleneteket - hosszú beállítást folyamatos kameramozgással, a színészek a paraván oldalára kitűzték az aktuális szövegüket és ahogy haladt a jelenet mindig olvashatták a következő mondataikat. mígnem Abonyi mókamester ebédszünetben összecserélte a cetliket - na nem gonoszságból, hanem mert akkor már a feszített tempó miatt annyira ideges volt a légkör,  kellett valami, ami felborítja  ...

Örömteli a nógrádiak igyekezete, fontos hogy a magyar bábjátszás kiemelkedő alkotójának munkássága az Őt megillető helyre kerüljön.
Reméljük a kész alkotást megnézhetjük majd, ha másutt nem, itt a neten.
A magyar televíziós bábjátszás története
Süsü, a sárkány honlapja

KÉRLEK, HA HOZZÁFŰZNIVALÓD VAN, FONTOS MONDANIVALÓD, ÉRDEKES TÖRTÉNETED, ÍRJÁL!